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Il "Caso Luchesi"


Conte Caramella
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ma compositori come Mozart e Haydn con il loro straordinario talento non avevano certo bisogno di rubare (o comprare)sinfonie e messe...

MAh, non so compositore.... la cleptomania attacca spesso l'uomo! certo i due erano dei geni.... ma pur sempre umani... quindi non so cosa pensare sinceramente.... anche per me il caso non è mai chiuso definitivamente

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MAh, non so compositore.... la cleptomania attacca spesso l'uomo! certo i due erano dei geni.... ma pur sempre umani... quindi non so cosa pensare sinceramente.... anche per me il caso non è mai chiuso definitivamente

Non si tratta di essere cleptomani ma di attingere inevitabilmente dal repertorio di autori precedenti....naturalmente il "genio" non inventa solo, ma stravolge a suo piacimento del materiale gia' esistente. Si sa che Mozart si sia ispirato deliberatamente ad Haydn e Beethoven ad Haydn ed allo stesso Mozart, giusto per citarne due di NOMI.

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Non si tratta di essere cleptomani ma di attingere inevitabilmente dal repertorio di autori precedenti....naturalmente il "genio" non inventa solo, ma stravolge a suo piacimento del materiale gia' esistente. Si sa che Mozart si sia ispirato deliberatamente ad Haydin e Beethoven ad Haydin ed allo stesso Mozart, giusto per citarne due di NOMI.

no no, io parlavo proprio di cleptomania!.... Il caso esemplare della sinfonia Jupiter ad esempio... era gia esistente ben anni prima dalla data autografa di Mozart come molti sanno. Io ora non voglio rovinare un genio e un mito.... sto solo dicendo che anche Mozart centra nel caso Luchesi come Haydn (e non Haidin :D).

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no no, io parlavo proprio di cleptomania!.... Il caso esemplare della sinfonia Jupiter ad esempio... era gia esistente ben anni prima dalla data autografa di Mozart come molti sanno. Io ora non voglio rovinare un genio e un mito.... sto solo dicendo che anche Mozart centra nel caso Luchesi come Haydn .

Allora se per favore mi indichi la Jupiter originale mi faresti un favore, ci faresti un favore.

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Allora se per favore mi indichi la Jupiter originale mi faresti un favore, ci faresti un favore.

io non posso indicartela.... posso solo constatare che le date autografe non coincidono e basta.... è per questo che siao tutti qua a cercare di capire qualcosa.... se vuoi prova a guardare il sito www.adrealuchesi.it ciao bello B)

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no no, io parlavo proprio di cleptomania!.... Il caso esemplare della sinfonia Jupiter ad esempio... era gia esistente ben anni prima dalla data autografa di Mozart come molti sanno. Io ora non voglio rovinare un genio e un mito.... sto solo dicendo che anche Mozart centra nel caso Luchesi come Haydn (e non Haidin :D).

forse ti sei perso gli ultimi sviluppi della vicenda. la jupiter trovata in quell'archivio non è affatto precedente, è stato pubblicato un saggio di Riepe sulla datazione delle sinfonie nell'archivio di modena, e risulta che le tesi di taboga erano del tutto campate in aria. l'utente simplicius ne ha fatto un mirabile sunto. lo trovi nelle pagine precedenti.

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Dear Music Lovers,

As an independent British music researcher I am very pleased to give credit to Professors Giorgio Taboga, Luca Bianchini, Anna Trombetta and other great Italian music researchers for their extraordinary research work in the field of Mozart studies.

There is in my view (and in the view of a growing number of musicologists and music lovers) no doubt that Mozart's career (and that of Joseph Haydn) was massively exaggerated and falsified at every stage during their lifetimes. The recognition of this fact (today supported by a growing body of documentary and other kinds of evidence) makes it possible to appreciate other musicians who, until now, have largely been obscured or overlooked by ignorance or prejudice. Including Andrea Luchesi, Valloti and many others. This trend within musical research is sure to continue.

I hope you will encourage these studies.

Yours sincerely

Robert Newman

London

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no no, io parlavo proprio di cleptomania!.... Il caso esemplare della sinfonia Jupiter ad esempio... era gia esistente ben anni prima dalla data autografa di Mozart come molti sanno. Io ora non voglio rovinare un genio e un mito.... sto solo dicendo che anche Mozart centra nel caso Luchesi come Haydn (e non Haidin :D).

Da luchesiano convinto ti dico che, forse, sei fuori tempo. Leggi l'intervento di Simplicius in proposito alcune pagine indietro.

Quanto a Carlo Sanga e lo stesso Simplicius chiedo venia. Cosa mi dite di GTOV, pagg.68-69 nota 40? In essa sono citati vari studi, molti studiosi, interessantissimi riferimenti che andrebbero tutti verificati. Contiene gran parte dell'ottica taboghiana riguardanti tutta la vicenda. In fondo in fondo continuo a giustificarlo.

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Dear Music Lovers,

As an independent British music researcher I am very pleased to give credit to Professors Giorgio Taboga, Luca Bianchini, Anna Trombetta and other great Italian music researchers for their extraordinary research work in the field of Mozart studies.

There is in my view (and in the view of a growing number of musicologists and music lovers) no doubt that Mozart's career (and that of Joseph Haydn) was massively exaggerated and falsified at every stage during their lifetimes. The recognition of this fact (today supported by a growing body of documentary and other kinds of evidence) makes it possible to appreciate other musicians who, until now, have largely been obscured or overlooked by ignorance or prejudice. Including Andrea Luchesi, Valloti and many others. This trend within musical research is sure to continue.

I hope you will encourage these studies.

Yours sincerely

Robert Newman

London

Hi Robert,

only the music can tell us the truth.

for example the five(or six) notturni for voices and winds tell us about mozart and his art, like many other not famous works.

mozart's hand is ever recognizable, also who wrote le nozze di figaro wrote the piano concerto k 467 too, who wrote k 488 wrote k 622 too etc etc.

why luchesi's music are very differnt than mozart's?!

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Dear Music Lovers,

As an independent British music researcher I am very pleased to give credit to Professors Giorgio Taboga, Luca Bianchini, Anna Trombetta and other great Italian music researchers for their extraordinary research work in the field of Mozart studies.

There is in my view (and in the view of a growing number of musicologists and music lovers) no doubt that Mozart's career (and that of Joseph Haydn) was massively exaggerated and falsified at every stage during their lifetimes. The recognition of this fact (today supported by a growing body of documentary and other kinds of evidence) makes it possible to appreciate other musicians who, until now, have largely been obscured or overlooked by ignorance or prejudice. Including Andrea Luchesi, Valloti and many others. This trend within musical research is sure to continue.

I hope you will encourage these studies.

Yours sincerely

Robert Newman

London

Dear Mr. Newman

I'm writing in this Forum officially representing the town of Salzburg, upper Austria.

I would like to inform you that we are since long time aware of the huge fraud perpetrated by a bunch of irresponsible musicians and musicologists regarding our fellow citizen W. A. Mozart.

The only reason preventing us from revealing to the whole world the naked truth is our priority to sell off the enormous stocks of Mozart Kugeln and Mozart Liqueur still lying in our warehouses. Our chocolate makers are already working on the new Luchesi Kugeln but we need some more months for a complete rethinking of the marketing branch.

I trust in your patience.

Yours sincerely

Früno Bulachs

Stadt Salzburg - Kulturabteilung

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Hi Robert,

only the music can tell us the truth.

for example the five(or six) notturni for voices and winds tell us about mozart and his art, like many other not famous works.

mozart's hand is ever recognizable, also who wrote le nozze di figaro wrote the piano concerto k 467 too, who wrote k 488 wrote k 622 too etc etc.

why luchesi's music are very differnt than mozart's?!

Dear Bernardo,

Yes, only music can tell us the truth. I therefore hope you will be able to read the brilliant publication on 'Le Nozze di Figaro' by Luca Bianchini and Anna Trombetta which will be published in the next few days. One of the most remarkable musical publications of recent years. This provides the most detailed and remarkable analysis of unpublished/ignored music on Figaro made so far - from music scores in Vienna and Modena that have been completely ignored so far. Mozart did not write this music for Figaro. He only provided in May of 1786 only a pastiche Italian language form of Figaro for Vienna audiences (later brought in to its modern NMA form after performance in Prague and falsely attributed to him) of music that really already existed by other composer/s as an earlier German Singspiel. In fact, the earliest musical version of Figaro is a German Singspiel. A copy of that German Singspiel is still in the Austrian National Library.

I realise such things will be difficult for you to accept. But I recommend you study this remarkable study by Bianchini and Trombetta. It corrects almost 200 years of poor information on Figaro.

The number of composers who wrote music wrongly attributed to Mozart is already very long. We can mention JC Bach, JM Kraus, Wenzel Muller, Ordonez, Viotti and almost 20 others. And such facts are already recognised by the most conservative sources including Koechel. The first 5 concertos of 'Mozart' were not, in fact, by Mozart. The first 24 symphonies also. This is typical. And this continued in Vienna. The origins of the Requiem are only one example. There are dozens of others.

Very best wishes

Robert Newman

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Dear Mr. Newman

I'm writing in this Forum officially representing the town of Salzburg, upper Austria.

I would like to inform you that we are since long time aware of the huge fraud perpetrated by a bunch of irresponsible musicians and musicologists regarding our fellow citizen W. A. Mozart.

The only reason preventing us from revealing to the whole world the naked truth is our priority to sell off the enormous stocks of Mozart Kugeln and Mozart Liqueur still lying in our warehouses. Our chocolate makers are already working on the new Luchesi Kugeln but we need some more months for a complete rethinking of the marketing branch.

I trust in your patience.

Yours sincerely

Früno Bulachs

Stadt Salzburg - Kulturabteilung

Dear Fruno,

There are many German/Austrian composers whose achievements have hardly been recognised because of the Mozart industry. I am sure enterprising businessmen will not miss the opportunity to make chocolate versions of them also. And why stop making Mozart Kugelns ? Far more important is historical/musical reality, don't you think ?

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Dear Bernardo,

Yes, only music can tell us the truth. I therefore hope you will be able to read the brilliant publication on 'Le Nozze di Figaro' by Luca Bianchini and Anna Trombetta which will be published in the next few days. One of the most remarkable musical publications of recent years. This provides the most detailed and remarkable analysis of unpublished/ignored music on Figaro made so far - from music scores in Vienna and Modena that have been completely ignored so far. Mozart did not write this music for Figaro. He only provided in May of 1786 only a pastiche Italian language form of Figaro for Vienna audiences (later brought in to its modern NMA form after performance in Prague and falsely attributed to him) of music that really already existed by other composer/s as an earlier German Singspiel. In fact, the earliest musical version of Figaro is a German Singspiel. A copy of that German Singspiel is still in the Austrian National Library.

I realise such things will be difficult for you to accept. But I recommend you study this remarkable study by Bianchini and Trombetta. It corrects almost 200 years of poor information on Figaro.

The number of composers who wrote music wrongly attributed to Mozart is already very long. We can mention JC Bach, JM Kraus, Wenzel Muller, Ordonez, Viotti and almost 20 others. And such facts are already recognised by the most conservative sources including Koechel. The first 5 concertos of 'Mozart' were not, in fact, by Mozart. The first 24 symphonies also. This is typical. And this continued in Vienna. The origins of the Requiem are only one example. There are dozens of others.

Very best wishes

Robert Newman

Dear Robert,

I'm a musician, maybe you aren't it.

I studied Mozart and I found in many works a "red line", a compositiv method ever easly identificable. I Think that the musicologists must have solid composition bases, without it's hard to face arguments so complicated.

About the violin concertos and the symphonies you must read the publication by Riepe. You can find a summary by Simplicius in this topic.

The works wrongly attribuited to Mozart are really not important.

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Dear Bernardo,

The works attributed to Mozart are very important. But you will surely agree the history of Mozart attribution is different from that of other composers. You may even agree that no other composer has been falsely attributed so many pieces of music in the entire history of western music. Secondly, if so many works from Mozart's childhood and youth are proved not to be by W.A. Mozart we can and must question his musical ability as a child and as a youth. That is only fair. After all, Mozart at no time studied music theory or composition for any sustained period in his entire life. That too is a simple fact. Unlike Beethoven. Or Bach or other great composers. At the age of 12 he had been repeatedly challenged as a circus act. In Vienna the opera 'La Finta Semplice' was abandoned because the theatre manager and the singers all believed the piece was written by another composer. In Paris the same happened with his piano concertos. And it happened again in 1778. These and many, many other examples are plain facts of music history. We also have documented evidence of Mozart forgeries and false attribution from Constanze Mozart.

Have you heard the music of Josef Mysliveck, or the music of Paul Wranitsky ? Or JM Kraus ? Even works by JC Bach were wrongly attributed to Mozart until the 20th century as you must know already. The scandal of the Requiem was only the last of dozens of cases.

The new publication by Trombetta and Bianchini uses documentary evidence never published before from the Austrian Library in Vienna - a German singspiel of Figaro. The analysis shows that a German singspiel of Figaro existed before Mozart/da Ponte made the version for Vienna/Prague. The analysis of other operas also suggest Mozart was not the true composer. Die Zauberflote is heavily dependant on music by Clementi, Wranitsky and many others. The Requiem story is filled with false stories also. And the piano concertos owe a great deal to Salzburg and to others.

So I cannot agree that these issues are so easily dismissed. The records of 200 years show the direction of these studies. They do indicate that Mozart's compositional achievements (supposed) are massively exaggerated and that other composers (such as Ordonez, Kraus, Wranitsky, Mysliveck, JC Bach and many, many others) were collectively the source of much of this music. Furthermore, there are many works by Mozart which are of very very poor quality. Take for example the concerto KV268, the introduction to the Symphony KV444 and many, many other others.

I believe, sincerely, that Mozart's career has hardly been described accurately. That his reputation was artificially constructed. And that this is a far more accurate picture. Yes, others helped. Andre, for example, had a team of people who arranged 'Mozart' works as we all know. There were completions by Maximilian Stadler, and many others. When we consider the totality of the evidence it is truly amazing that W.A.Mozart enjoys (and has always enjoyed) such huge, iconic status. This, to me, is completely unfair.

Yes, I am also a musician. I have been studying Mozart's life and music for over 10 years. I personally studied harmony and instrumentation and was a professional musician for over 5 years. For 9 years I have been researching the life and career of Mozart as I made notes for a biography. And a growing number of musicologists and students of music are aware of the 'Mozart industry'.

You refer to Riepe. Yes. The fact remains that the reputation of Mozart is massively exaggerated and has dominated music and musicians. What of the works of many Italian and German composers whose music is virtually unknown ? What of Wranitsky ? Kraus ? Viotti ? Ordonez ? The domination of 'Mozart' in theatrical productions is in my view a scandal. No composer has been so discredited by facts than the myth of Mozart. That is my considered view. He simply did not compose most of 'his' music.

Regards

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Dear Mr. Newman,

As you may know, this is a forum in Italian language, therefore the majority of the users have difficulties understanding English. In order to allow everybody to carefully follow your discussion, would it be possible to write in Italian?

I thank you very much for your concern

Regards

marina

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Dear Bernardo,

The works attributed to Mozart are very important. But you will surely agree the history of Mozart attribution is different from that of other composers. You may even agree that no other composer has been falsely attributed so many pieces of music in the entire history of western music. Secondly, if so many works from Mozart's childhood and youth are proved not to be by W.A. Mozart we can and must question his musical ability as a child and as a youth. That is only fair. After all, Mozart at no time studied music theory or composition for any sustained period in his entire life. That too is a simple fact. Unlike Beethoven. Or Bach or other great composers. At the age of 12 he had been repeatedly challenged as a circus act. In Vienna the opera 'La Finta Semplice' was abandoned because the theatre manager and the singers all believed the piece was written by another composer. In Paris the same happened with his piano concertos. And it happened again in 1778. These and many, many other examples are plain facts of music history. We also have documented evidence of Mozart forgeries and false attribution from Constanze Mozart.

Have you heard the music of Josef Mysliveck, or the music of Paul Wranitsky ? Or JM Kraus ? Even works by JC Bach were wrongly attributed to Mozart until the 20th century as you must know already. The scandal of the Requiem was only the last of dozens of cases.

The new publication by Trombetta and Bianchini uses documentary evidence never published before from the Austrian Library in Vienna - a German singspiel of Figaro. The analysis shows that a German singspiel of Figaro existed before Mozart/da Ponte made the version for Vienna/Prague. The analysis of other operas also suggest Mozart was not the true composer. Die Zauberflote is heavily dependant on music by Clementi, Wranitsky and many others. The Requiem story is filled with false stories also. And the piano concertos owe a great deal to Salzburg and to others.

So I cannot agree that these issues are so easily dismissed. The records of 200 years show the direction of these studies. They do indicate that Mozart's compositional achievements (supposed) are massively exaggerated and that other composers (such as Ordonez, Kraus, Wranitsky, Mysliveck, JC Bach and many, many others) were collectively the source of much of this music. Furthermore, there are many works by Mozart which are of very very poor quality. Take for example the concerto KV268, the introduction to the Symphony KV444 and many, many other others.

I believe, sincerely, that Mozart's career has hardly been described accurately. That his reputation was artificially constructed. And that this is a far more accurate picture. Yes, others helped. Andre, for example, had a team of people who arranged 'Mozart' works as we all know. There were completions by Maximilian Stadler, and many others. When we consider the totality of the evidence it is truly amazing that W.A.Mozart enjoys (and has always enjoyed) such huge, iconic status. This, to me, is completely unfair.

Yes, I am also a musician. I have been studying Mozart's life and music for over 10 years. I personally studied harmony and instrumentation and was a professional musician for over 5 years. For 9 years I have been researching the life and career of Mozart as I made notes for a biography. And a growing number of musicologists and students of music are aware of the 'Mozart industry'.

You refer to Riepe. Yes. The fact remains that the reputation of Mozart is massively exaggerated and has dominated music and musicians. What of the works of many Italian and German composers whose music is virtually unknown ? What of Wranitsky ? Kraus ? Viotti ? Ordonez ? The domination of 'Mozart' in theatrical productions is in my view a scandal. No composer has been so discredited by facts than the myth of Mozart. That is my considered view. He simply did not compose most of 'his' music.

Regards

Dear Robert,

I think that in this forum we must write in italian language. This is my last post in english. I'm sorry.

About works by Mozart that You retain poors I think that all composers wrote masterworks and minor works.

About the "Nozze" i don't know the studies of B.& T.

About "Zauberflote" : if You are a musician You surely saw the differences between the Clementi's piano sonata and the Mozart's Ouverture . The theme is identical, but the compositiv and artistic process is very different. Mozart is a genius, Clementi a good musician.

If You are a muscian Yuo surely saw the differnces between Mozart and other composer of his Time. I Heard all works by Kraus(very very good composer): his music superficially is like Mozart's, but that's logic! that is the harmony and the orchestration of XVIII Age! Also Cimarosa and Paisiello are like Mozart!

About Mozart domination in theatre: Mozart deserves it, but i think that others operistic omposers (Paisiello, Cimarosa and other italians)deserve more space, in theatre and in cd. Also We can understand why Mozart is the best, and why "Nozze" "don Giovanni" and "così" are the masterworks of the italian opera.

Regards, Bernardo.

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Cari forumisti,

vi ringrazio per avermi permesso di scrivere molti messaggi nella mia lingua nativa. Un mio amico è qui a tradurre per me. Sì, sono uno dei molti ricercatori che credono che la vita e la carriera ufficiale di Mozart sia stata estremamente esagerata a causa di frodi, tradimenti e falsificazioni.

Accolgo con gioia il nuovo studio dei professori Anna Trombetta e Luca Bianchini sul materiale inedito di Figaro.

è bene conoscere che le scoperte moderne stanno confermando sempre più il massiccio contributo alla musica viennese di quei compositori la cui musica è stata soppressa o ignorata dall'industria mozartiana.

La vita reale e la carriera reale di Mozart sono state sinora difficilmente documentate.

Gli studi che sto compiendo sarebbero difficilmente possibili senza il grande aiuto di Giorgio Taboga, che per primo ha fatto aprire gli occhi sulla mitologia del duo viennese Mozart e Haydn.

Grazie Conte Caramella per il benvenuto e per l'attenzione ai miei studi.

Ringrazio anche per le vostre risposte.

Robert Newman

London

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There are many German/Austrian composers whose achievements have hardly been recognised because of the Mozart industry. I am sure enterprising businessmen will not miss the opportunity to make chocolate versions of them also. And why stop making Mozart Kugelns ? Far more important is historical/musical reality, don't you think ?

Dear Mr Newman,

It is the same the whole world over.

I am an italian music researcher from Torre del Lago, a small town where Giacomo Puccini lived. As for Mozart in Salzburg in Torre del Lago too a sort of personality cult has developed about their musical hero. Two years ago the municipality launched on the market the “puccini”, a type of biscuit with almonds which usually have to be soaked in white wine (Italians call this action “pucciare”).

The most bizarre thing is that, as for Mozart, there is a suspect, on the basis of documentary evicence, that Puccini had a ghost writer paid by Giulio Ricordi who helped him to compose his music… There is great dismay and preoccupation about this in town…

Best wishes for your enterprise

Yours faithfully

Niròvus

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Grazie per le tue opinioni.

C'è una gran differenza tra la vita e la carriera di Mozart e quella di Puccini.

Puccini ha studiato per molti anni al Conservatorio di Milano coi Maestri di composizione Ponchielli e Bazzini. Ma non ci sono prove che Mozart abbia studiato composizione anche solo con un insegnante per un periodo adeguato. Suo padre era quarto violino; solo più tardi divenne primo violino. L'esame d'ammissione di Mozart a Bologna era infatti pieno d'errori musicali e il musicista rimase davvero poco da Padre Martini.

In secondo luogo, Puccini non conobbe quel culto universale della personalità come per Mozart.

Terzo, Puccini nel corso della sua carriera ebbe degli impieghi. Questo è semplicemente non vero per Mozart che ricevette commissioni nel corso della sua vita da parte di quelle stesse persone che hanno fabbricato la sua immagine. Mozart venne anche descritto falsamente nelle pubblicazioni come Kapellmeister, e questo prima del 1787.

Quarto la reputazione di Puccini non dipese da biografie contraffatte o proclami esagerati sulla sua precocità musicale. Nella biografia di Puccini non ci sono né Constanze Mozart né F. Niemetscheck. Non c'è la revisione delle lettere o la censura dei documenti.

Quinto, la lista delle opere di Puccini è la stessa oggi, come quando il Maestro è morto. Questo non vale per Mozart.

E per ultimo, la reputazione di Puccini come compositore divenne internazionale per le sue capacità musicali e non per il potere della propaganda dei suoi sostenitori.

Torre del Lago ha perciò tutte le ragioni di celebrare i talenti e i risultati di Puccini per tutte queste ragioni.

Cari saluti

Robert Newman

Londra

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Grazie per le tue opinioni.

C'è una gran differenza tra la vita e la carriera di Mozart e quella di Puccini.

Puccini ha studiato per molti anni al Conservatorio di Milano coi Maestri di composizione Ponchielli e Bazzini. Ma non ci sono prove che Mozart abbia studiato composizione anche solo con un insegnante per un periodo adeguato. Suo padre era quarto violino; solo più tardi divenne primo violino. L'esame d'ammissione di Mozart a Bologna era infatti pieno d'errori musicali e il musicista rimase davvero poco da Padre Martini.

In secondo luogo, Puccini non conobbe quel culto universale della personalità come per Mozart.

Terzo, Puccini nel corso della sua carriera ebbe degli impieghi. Questo è semplicemente non vero per Mozart che ricevette commissioni nel corso della sua vita da parte di quelle stesse persone che hanno fabbricato la sua immagine. Mozart venne anche descritto falsamente nelle pubblicazioni come Kapellmeister, e questo prima del 1787.

Quarto la reputazione di Puccini non dipese da biografie contraffatte o proclami esagerati sulla sua precocità musicale. Nella biografia di Puccini non ci sono né Constanze Mozart né F. Niemetscheck. Non c'è la revisione delle lettere o la censura dei documenti.

Quinto, la lista delle opere di Puccini è la stessa oggi, come quando il Maestro è morto. Questo non vale per Mozart.

E per ultimo, la reputazione di Puccini come compositore divenne internazionale per le sue capacità musicali e non per il potere della propaganda dei suoi sostenitori.

Torre del Lago ha perciò tutte le ragioni di celebrare i talenti e i risultati di Puccini per tutte queste ragioni.

Cari saluti

Robert Newman

Londra

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Un caro saluto a tutti e in particolare a Robert. Robert, what are you doing here? :)

Un saluto anche al Conte Caramella. Leggo con piacere i tuoi commenti.

ho visto che in questo topic del forum Musica-classica.it da tempo

si accenna al libro sui manoscritti delle Nozze di Figaro,

che ci ha tenuto impegnati per più di sei mesi:

ringrazio per l'attenzione e vi comunico che è stato pubblicato in internet il libro

L'Aria della Contessa

questo è il sunto:

Il libro studia l’Accompagnato e l’Aria della Contessa “Dove sono i bei

momentiâ€, una delle più belle pagine delle Nozze di Figaro. Gli autori

approfondiscono anche i problemi testuali e introducono l’argomento con una

dettagliata indagine storica, corredandola di molte note e di indicazioni

bibliografiche. Le 228 pagine scritte in italiano e in inglese

con traduzione di Robert Newman contengono

più di 50 fotografie di esempi musicali commentati, facsimili dei

manoscritti originali KT315 di Vienna e F971 di Modena e trascrizioni

orchestrali inedite. I due ricercatori mostrano che l’Aria della Contessa è

il risultato dell’elaborazione da parte di Mozart d’una musica precedente e

di altro autore e che il Recitativo e l’Aria facevano parte in origine di un

Singspiel, come evidenzia l’analisi filologica-musicale delle varianti.

ringrazio

e saluto cordialmente

Luca Bianchini

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Grazie per le tue opinioni.

C'è una gran differenza tra la vita e la carriera di Mozart e quella di Puccini.

Puccini ha studiato per molti anni al Conservatorio di Milano coi Maestri di composizione Ponchielli e Bazzini. Ma non ci sono prove che Mozart abbia studiato composizione anche solo con un insegnante per un periodo adeguato. Suo padre era quarto violino; solo più tardi divenne primo violino. L'esame d'ammissione di Mozart a Bologna era infatti pieno d'errori musicali e il musicista rimase davvero poco da Padre Martini.

ma cosa ne sappiamo della vita adolescenziale di mozart?

comunque abbiamo centinaia di locandine di concerti mostruosi e altrettante recensioni ammiratissime. Forse proprio un cretino non era!

ma poi mi chiedo: Bach con chi ha studiato?

In secondo luogo, Puccini non conobbe quel culto universale della personalità come per Mozart.

Terzo, Puccini nel corso della sua carriera ebbe degli impieghi. Questo è semplicemente non vero per Mozart che ricevette commissioni nel corso della sua vita da parte di quelle stesse persone che hanno fabbricato la sua immagine. Mozart venne anche descritto falsamente nelle pubblicazioni come Kapellmeister, e questo prima del 1787.

Quarto la reputazione di Puccini non dipese da biografie contraffatte o proclami esagerati sulla sua precocità musicale. Nella biografia di Puccini non ci sono né Constanze Mozart né F. Niemetscheck. Non c'è la revisione delle lettere o la censura dei documenti.

Quinto, la lista delle opere di Puccini è la stessa oggi, come quando il Maestro è morto. Questo non vale per Mozart.

Questo lo dice lei, ma non è dimostrato. E pioi, i cataloghio dei grandi compositori hanno sempre un numero di opere erroneamente a loro attribuite, Handel, Telemann, Vivaldi, Bach e molti altri. Anticamente la musica era soprattutto un mestiere.

E per ultimo, la reputazione di Puccini come compositore divenne internazionale per le sue capacità musicali e non per il potere della propaganda dei suoi sostenitori.

Questo lo dice sempre lei. La musica parla, le storielle mitizzatrici sono un 'altra cosa.

Torre del Lago ha perciò tutte le ragioni di celebrare i talenti e i risultati di Puccini per tutte queste ragioni.

Cari saluti

Robert Newman

Londra

Complimenti Newman, lei scrive in un ottimo italiano.

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